Friday, January 28, 2011

TERKINI DARI TENANG: DAH 2 MALAM NORMALA TAK TIDUR...

Kenapa Mala Tak tidur??
ha..Mala Tak tidur sbb dia terbace coretan Nukilan
Sheikh Kickdeffella...
Hahahah...dengar malam tadi Laki dia pun xdapat
sebab Mala Bad Mood..heehhehe
Melepas satu malam jumaat..rugi wooo....

Hayati Nukilan Dibawah...


Disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari.
Begitulah derita jiwa Abang Man yang kemudian membawa diri
dari Felcra Sekijang dengan sebungkus hati yang remuk.
Tak pernah Abang Man sangka, jawatan pengurus yang disandangnya
tidak akan dapat memuaskan kehendak material isterinya.
Ya, isterinya Kak Mal. Masih segar dalam ingatan Abang Man, saat Kak Mal mengucup tangannya tanda perpisahan di Maktab Tuanku Bainun Pulau Pinang.
Sekali tidak Abang Man menyangka, perpisahan itu adalah perpisahan abadi dalam rumahtangga mereka.Sewaktu memandu pulang seorang diri,
Abang Man terkenang lagu Sudirman yang dinyanyikan bapa mertuanya sewaktu membawa pulang perempuan Siam dengan penuh bangga.Ya, Kak Mal akan kembali.
Tetapi tidak Abang Man menduga, Kak Mal akan menuruti jejak langkah ayahandanya dan membawa pulang sekeping hati yang telah dipangkah oleh mamat boria Pulau Pinang.
Tak dapat Abang Man ceritakan bagaimana perasaannya bila Kak Mal minta dilepaskan.
Abang Man hanya mampu membungkus helai-helai uniform Mary Brownnya yang mana termampu dan berjalan buat kali terakhir di antara pokok-pokok sawit sambil berhenti membetulkan papan tanda koperasi penduduk yang habis duitnya dibelasah bapa mertuanya.13 belas tahun peristiwa berlalu, dan kini hatinya terguris kembali menatap wajah Kak Mal yang sudah berjaya di dada akhbar. Kejayaan yang berpunca dari pengorbanannya melepaskan Kak Mal pergi ke Maktab Tuanku Bainun untuk belajar menjadi guru.
Pengorbanannya yang dibalas dengan tuba oleh Kak Mal.
Tidak dapat Abang Man bayangkan, habis minyak hampas sawit Kak Mal campak begitu sahaja. Tak dapat juga Abang Man bayangkan, saat dia bertungkus lumus mencari rezeki menampung keluarga, Kak Mal berlari-lari dengan Mat Ouf Boria mengelilingi Komtar dan bercanda di pasiran Batu Feringghi.Tetapi Abang Man tetap redha dan sesekali pun tidak pernah berdendam walau sekian lama dia berendam air mata. Dan bila rindu terus mencengkam,
Abang Man akan nyanyikan lagu Maya oleh Sudirman sambil mengenang bekas bapa mertuanya yang kini sudah beristeri dua, satu di Malaysia dan satu di Indonesia.
Hati Abang Man sentiasa dengan bekas ibu mertuanya yang semakin
tersiksa makan hati berulam jantung siang dan malam.

4 comments:

nun manjung said...

Sedih pun ada tapi sangat menghiburkan. Aku gelak sorang sorang. Teruskan berkarya huk huk huk...

Anonymous said...

hahaha.kelakorlh ko nie.. artikel pasal CHua porn kutuk islam ko xnk kuar kn.. Xnk kutuk tp org melayu sndiri ko aib kn.. Mcm ni k nama UMNO? Rasional lh siket.. ISLAM ttp islam,kte perjuangkn tp klu ko bkn islam sorry lh ye..salah ckp..

Anonymous said...

anon. habis kenapa kau tak nak cer pasal bos kau peliwat, eli kangkang dan ahlul bahalul pas yang lain. chua bukan hina islam, dia cuma tak berapa paham pasal islam. dia cuma tanya kenapa mala taknak salam, tu jer. tu lah macamana nak menag kat TENANG dan pilihanraya2 yang lepas2. pasal korang yang bangang dan bodoh ni lah. sebab tu dah 57 mersdeka, ALLAH masih taknak bagi hamPAS merintah.. pasal kotrang yang banagng dan sesat ni lah. kalau Allah BETUL2 sayang kan hamPAS dah lama korang merintah..tapi korang gunaka islam untuk kepentingan diri . sebabt tu kalah manjang.

hisham said...

toksah dok babitkan islam lah...
sikit2 islam...makan islam,kencing islam...menipu mc pun islam.
kena tangkap khalwat dgn bini orang pun islam.
cuma nak tanya..
yang ramai mampos dalam dunia hari ini kena bom bukan islam ke?
islam bunuh islam..
pegang colok ngadap cina mampos pun pemimpin parti pas yang mengaku islam..
opsss....pas bukan islam....pas isle.....