Thursday, March 14, 2013

TIAN CHUA TIDAK MENGAKU BERSALAH



Ahli Parlimen Batu, Tian Chua mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan berhubung kenyataannya yang mendakwa pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu, Sabah sebagai sandiwara UMNO.

Dia yang juga Naib Presiden Parti keadilan Rakyat (PKR) membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Mohamad Sekeri Mamat diikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin.

Tian Chua atau nama sebenarnya Chua Tian Chang didakwa melakukan perbuatan itu pada pukul 11 pagi, 1 Mac lalu di No. 62-2-A, Fraser Business Park off Metro Pudu, Jalan Yew di sini.

 Mahkamah menetapkan 12 April ini bagi sebutan semula kes itu. Dia didkawa mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan.

7 comments:

Anonymous said...

Binatang ni mana nak mengaku apa-apa pun kasalahan dia. Walau beribu Police report pun dia peduli apa? Beratus ribu Melayu PKR dan PAS sayang dengan dia dan sedia jilat bontot dia bila2 masa...

Anonymous said...

Apa hukuman jika sabit kesalahan bawah akta hasutan ni ekk?

Anonymous said...

Hahahahahahaha! Rakyat M'sia paling bangang....yg mengatakan org ceroboh negara adalah sandiwara.....yang penah aku jumpa!!!!
Kau dah biasa bersandiwara........sebab tulah ko kata semua tu sandiwara.........Ketua pon kaki sandiwara...........si kitul si kitul bawah pulak drama king........BIASA LAH TUUUUUUU!!!!!""

Anonymous said...

melayu PKR & PAS mmg senang dibodoh2 kan babi2 ni..entah la mana dorang letakkan otak dorang yg tak berguna tu...bangsat punya Melayu..jilatlah bontot Tian Chua yg penuh taik palat tu...sedap mcm yogurt ke?? bodoh, bangang, pukimak..

Anonymous said...

Jgn tangguh2 lg..merit kes...

Anonymous said...

Nie semua salah nuex berahim

Anonymous said...

Di bawah akta hasutan 1948

Jika pesalah sabitkan kesalahan:

(1)Mana-mana orang yang—

melakukan atau cuba melakukan, atau membuat apa-apa persediaan untuk melakukan, atau berkomplot
dengan mana-mana orang untuk melakukan, apa-apa perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut,
atau, jika dilakukan, akan mempunyai kecenderungan
menghasut; menyebut apa-apa perkataan menghasut; mencetak, menerbitkan, menjual, menawarkan untuk dijual, mengedarkan atau mengeluarkan semula apa-apa penerbitan menghasut; atau mengimport apa-apa penerbitan menghasut, melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh bagi kesalahan kali pertama didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya dan, bagi kesalahan yang kemudian, boleh
dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun; dan apa-apa penerbitan menghasut yang didapati dalam milik orang itu atau yang digunakan sebagai keterangan dalam perbicaraannya hendaklah dilucuthakkan dan boleh dimusnahkan atau dilupuskan dengan apa-apa cara lain sebagaimana yang diarahkan oleh mahkamah.

(2) Mana-mana orang-

yang ada dalam miliknya tanpa sebab yang sah apa-apa penerbitan menghasut melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh bagi kesalahan kali pertama didenda tidak melebihi dua ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lapan belas bulan atau kedua-duanya, dan, bagi kesalahan yang kemudian, boleh dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun, dan penerbitan itu hendaklah dilucuthakkan dan boleh dimusnahkan
atau dilupuskan dengan apa-apa cara lain sebagaimana yang diarahkan oleh mahkamah.


***** ini menurut akta hasutan 1948, akta 15..... -_-**