Monday, March 4, 2013

WAJARKAH MALAYSIA MELAYAN LAGI TUNTUTAN MEREKA SETELAH 8 ANGGOTA KITA MAUT???



KUALA LUMPUR: Insiden keganasan di Sabah yang telah menyebabkan 22 kematian hanya akan tamat secara aman sekiranya Manila bersetuju dengan tuntutan pengikut Kiram yang mendakwa negeri utara Borneo itu adalah milik keturunan Sultan Sulu, lapor akhbar Filipina pada Ahad.

Sultan Sulu, Sultan Jamalul Kiram III berkata kepada Philippine Daily Inquirer/ beliau masih lagi membuka pintu rundingan dengan pentadbiran Aquino walaupun kerajaan Filipina itu menyebelahi kerajaan Malaysia.

"Rundingan masih belum terlambat kerana saya mengatakan semuanya masih terbuka," kata Jamalul dipetik media Filipina di kediamannya di sana petang Ahad.

Jamalul yang mendakwa beliau merupakan keturunan diraja Sulu yang memiliki negeri Borneo itu dilaporkan berkata keluarganya hanya menuntut tanah mereka di Sabah.

Adik kepada Jamalul, Agbimuddin Kiram, dilaporkan mengetuai sekumpulan lelaki bersenjata sekitar 100 hingga 200 orang telah menceroboh Lahad Datu, Sabah, pada 9 Februari dan berakhir dengan pertempuran dengan pihak berkuasa Malaysia di tiga kawasan.

Portal Borneo Insider pula dilaporkan berkata Agbimuddin pernah berkhidmat sebagai pembantu Pegawai Daerah Kudat ketika Tun Mustapha Harun menjadi Ketua Menteri Sabah.

Jamalul berkata kepada pemberita beliau pelik kenapa Filipina menyebelahi Malaysia.

“Kenapa tidak menyokong kami? Kami rakyat Filipina tetapi mereka menyokong Malaysia,” katanya.

Dia dilaporkan berkata penyokongnya menyeludup ke Sabah hanya mahukan penyelesaian terhadap tanah yang didakwa menjadi milik mereka.

"Ini bukan bahan jenaka. Ini masalah besar,” katanya kepada pemberita.

Jamalul berkata lagi bangsa Tausugs dan Filipina juga sedia mati untuk tujuan itu.

Sementara itu, anak perempuan Kiram, Jacel Kiram, dilaporkan berkata keluarganya mahu berjumpa dengan wakil dari Presiden Filipina, Presiden Benigno Aquino III, yang menjadi jurucakap kerajaan.

"Jika mereka serius, mereka patut duduk dan berbincang dengan kami tanpa melalui orang tengah.

“Ini isu nasional, malah isu antarabangsa. Kenapa tidak kerajaan berjumpa kami?," katanya.

Jacel turut menadikan laporan Filipina bahawa pentadbiran Aquino telah menghantar wakil untuk berbincang dengan keluarga berkenaan dan mereka bercakap dengan Mujiv Hataman, yang menjadi pegawai bertugas dalam Wilayah Autonomi Muslim Mindanao.

Dia turut menggesa pengikut keluarga berkenaan untuk bertenang dan tidak melepaskan kemarahan mereka kepada kerajaan Malaysia yang menganggap mereka di Sabah sebagai “musuh”.

Dia turut mengingatkan Muslim Filipina bahawa rakyat Malaysia di negara berkenaan juga bukan musuh.

Kredit-Mstar Online

24 comments:

Anonymous said...

aik ... boleh kata kita bukan musuh tp siap membunuh pula... kuang hajo punya org tua...

Anonymous said...

muka orang tua pukimak kat atas ni kalau datanng kat malaysia, akan kulenyek-lenyek kat atas jalan...geram betul...tak sedar diri...gila harta...

Anonymous said...

kalau di bagi peluang mereka yang tertingal balik tentu akan ada hal lagi. sia rasa kalau boleh tangkap dan hukum dorang mengikut undang2 malaysia, fikir senang ambil nyawa lain org terus pulang, sorry lah bagus lagi terus tmbak jangan bagi peluang buat lah example kepada mereka yang brani menceroboh tapi pengecut bila di serang. kalau polis atau askar indak bertindak lagi sia rasa org tmpatan sendiri akan urus mereka dan gantung kepala di palang untuk jadi example seperti nenek moyang kita buat kepada musuh yang menyeberang tanah org lain.

Anonymous said...

bodohnye ayat.. kalau datang ke malaysia... cam hareemmm...

Anonymous said...

suka hati mak bapak dia je.. hbs tu dia ingat rakyat sabah nak la dia memerintah.. puii... haak puii kat muka dia la..

Anonymous said...

bodohnye ayat.. kalau datang ke malaysia... cam hareemmm...

Anonymous said...

haramkan dia dan keturunan nya masuk malaysia. klau masuk jugak kasi tembak sampai mampus. agama islam konon. ingat musuh islam adalah org islam itu sendiri

Anonymous said...

YA RABBI..DAH SEPARUH ABAD PUN UMUR TU....BALIKLAH PADA TUNTUTAN AGAMA ISLAM. CUKUPLAH....KUBUR SUDAH PANGGIL MARI, BERTAUBATLAH. BERSENGKETA HARTA DUNIA HINGGA SANGGUP BERBUNUHAN SESAMA AGAMA DAN BANGSA HANYA KERANA NAK ADA TAKHTA. BERTAUBATLAH SEBELUM KENA STROKE LAGI DAN MATI SESIA.

INGATLAH..BALA ALLAH SWT BAKAL MENIMPAMU KALIAN "kesultanan sulu"!!!

Anonymous said...

SENANG JE....PANGGIL JEPUN MASUK SABAH LAGI GERENTI DIA LARI FILIPIN UTK KEDUA KALINYA...HEHEHEHE

Anonymous said...

baa.., kasi sedia tu bakakuk kampung... main tapuk tapuk.. kita tinguk siapa kana timbak.. yeah yeah...

oli-go said...

saya lagi tak paham..macam mana dia boleh menggunakan nyawa orang lain semata-mata utk menuntut hakl nya balik????????

Anonymous said...

bila nyawa tenteranya dah dihujung tanduk.baru sibuk nak bersuara mintak dibuat rundingan.rundingan kepala mak bapak dia.dah gugur pejuang kita.nak berunding apa jadahnya lagi.kalau dia nak sangat tanah sabah tu.suruh dia sekali datang pegang senjata.ini hanya tau jadikan tenteranya sebagai hamba untuk penuhi kemahuannya.

Yaya Croft said...

cakap tak serupa bikin..musuh cakap kawan.tipu muslihat ada lah..memang takda tamadun.kah tamadun kuno dajal..

Anonymous said...

kat filipina ni dia ka yg paling bsr?...siap nk kerajaan plk kena dtg sembah....keturunan jer kot bkn sultan ponnnn...

Yaya Croft said...

cakap tak serupa bikin..islam kunun..ini islam buta hati.sanggup bunuh sesama islam kerana harta benda.ko ingat harta benda boleh bawa mati ke?seluar dalam pun tak pakai lo !! masuk kubur dengan taik mu.kah kah.berulat la kau ..tamadun kuno dajal.

HASIFIINC said...

Bapak a berik myvi ngan a. paatu a berik b pkai keta sbb a xda duit byr keta sbb masi study. B tukar nama, byr bulan2, tukar sport rim, lowered, bumper bonet dashboard seat passo. pastu lpas abis study tiba2 b mntk balik keta tu.. mmg palat..
tu lh yg trjd kt sbah..Mmg diakui bhw asalnya Sabah adalah takluk jajahan Kesultanan Sulu. Sabah dipajakkan oleh Kesultanan Sulu kpd pedagang eropah yg kemudian dipajak semula kpd Sykt North Borneo sebelum diambil alih oleh Kolonial Inggeris. Sejarah membuktikan, ketika perang dunia kedua, kesultanan sulu tidak dpt mempertahankan Sabah malah kedaulatan kesultanan tersebut di selatan filipina turut lumpuh. Apabila Suruhanjaya Cobbold berjaya menjalankan pungutan suara, ternyata rakyat Sabah mahukan kebebasan melalui penyertaan membentuk Malaysia dalam tahun 1963. Mereka enggan bernaung dibwh Kesultanan Sulu. Dengan pembentukan Malaysia, tiada sebab Kesultanan Sulu berhak ke atas bumi Sabah. Sejarah tetap sejarah tetapi ia tidak seharusnya menjadi asas kpd pencerobohan Sabah. Kita harus beramai2 memberi mesej bhw kita tidak mengiktiraf Kesultanan Sulu. Sabah kini adalah negeri bebas dalam Malaysia. Kerajaan mungkin perlu mempertimbang utk tidak lagi meneruskan pembayaran RM5300 kpd Kesultanan Sulu. Penceroboh Sabah hendaklah kita anggap dan labelkan sbg pengganas, lanun dan terrorist merbahaya yg perlu diperangi sehabis2nya. Utk ahli keluarga pasukan keselamatan yg terkorban, kita ucapkan takziah. Pemergiaan wira2 negara tidak sia2. Kita percaya rakan2 kita dalam pasukan keselamatan telah siap siaga berdepan apa saja kemungkinan dan kita doakan keselamatan mereka dlm menggempur terorist itu. -

HASIFIINC said...

Bapak A berik myvi ngan A. lps tu A beri B pkai kereta sbb A xda duit byr keta sbb masih study. B tukar nama, byr bulan2, tukar sport rim, lowered, bumper bonet dashboard seat passo. lpas tu bila abis study tiba2 A mntk balit keta tu.. memang palat..
Mmg diakui bhw asalnya Sabah adalah takluk jajahan Kesultanan Sulu. Sabah dipajakkan oleh Kesultanan Sulu kpd pedagang eropah yg kemudian dipajak semula kpd Sykt North Borneo sebelum diambil alih oleh Kolonial Inggeris. Sejarah membuktikan, ketika perang dunia kedua, kesultanan sulu tidak dpt mempertahankan Sabah malah kedaulatan kesultanan tersebut di selatan filipina turut lumpuh. Apabila Suruhanjaya Cobbold berjaya menjalankan pungutan suara, ternyata rakyat Sabah mahukan kebebasan melalui penyertaan membentuk Malaysia dalam tahun 1963. Mereka enggan bernaung dibwh Kesultanan Sulu. Dengan pembentukan Malaysia, tiada sebab Kesultanan Sulu berhak ke atas bumi Sabah. Sejarah tetap sejarah tetapi ia tidak seharusnya menjadi asas kpd pencerobohan Sabah. Kita harus beramai2 memberi mesej bhw kita tidak mengiktiraf Kesultanan Sulu. Sabah kini adalah negeri bebas dalam Malaysia. Kerajaan mungkin perlu mempertimbang utk tidak lagi meneruskan pembayaran RM5300 kpd Kesultanan Sulu. Penceroboh Sabah hendaklah kita anggap dan labelkan sbg pengganas, lanun dan terrorist merbahaya yg perlu diperangi sehabis2nya. Utk ahli keluarga pasukan keselamatan yg terkorban, kita ucapkan takziah. Pemergiaan wira2 negara tidak sia2. Kita percaya rakan2 kita dalam pasukan keselamatan telah siap siaga berdepan apa saja kemungkinan dan kita doakan keselamatan mereka dlm menggempur terorist itu. -

Anonymous said...

Aziz satar ke ni?

Anonymous said...

Oi org tua ko pikir sabah ni permainan budak2 ker?ko nak rebut ikut suka at ko jak..kami rakyat sabah tak nak ko pun ..tidak akan d iktiraf ko sultan d cni pn smpi bila2

ZAN RANGER said...

Memang ketara sangat bodohnya ni... dah lah dia yg menuntut, kerajaan filipina pula yg dia surhh datang berunding. Xsedar diri punya sultan bodoh ni. Kalau dah merempat d negara sendiri, jgnlah bermimpi bersenang lenang d negara orang. Dqh nyata filipin tu negara kamu p lah menuntut d negara s3ndiri. Mau mampus punya sultan tua.

Anonymous said...

WEI SULTAN SULU BANGSAT, KAU MENGAKU JUGAK KAU RAKYAT PILIPIN. JADI DATANG SABAH BIKIN KACAU AP PASAL? PILIPIN PUN TIDAK IKTIRAF KAU. KAU SUDAH NYANYUK BANGSAT CELAKA PUNYA SULU!!

Anonymous said...

Sepatutnya guna cara perbincangan. dan kalau betul nak fight d mahkamah, bukan main ceroboh. civilian dan anggota keselamatan dlm bahaya klaw guna cara ini.

gofery Anak Ngulu said...

hantar komando p tawan tu sultan sulu

Anonymous said...

Klu ia pn nak tawan sabah, knp x dr dlu lg kau dtg ambl sblm sabah msk Malaysia,mentang2 la sabah sdh maju kau pla nak mengaku yg sabah tu kau pnya...ko fikir org sabah nak ke bg kt engkau BaBi...@#$#@&*@