Wednesday, June 12, 2013

GEMPAR!! FENOMENA BARA API DI YAMAN-TANDA KIAMAT SUDAH DEKAT!!!



:::VIDEO MUNCULNYA BARA API DI YAMAN:::
Tanda Tanda Kiamat Fenomena Api Hijaz

YAMAN- Jumat (07/06/13) secara tiba-tiba api dan asap keluar dari perut bumi di salah satu propinsi Yaman. Hal ini mengundang kebanyakan rasa taku penduduk propinsi tersebut, di mana mereka tidak bisa menemukan penjelasan ilmiah untuk fenomena aneh ini.

Penduduk yang tinggal di lingkungan al-Salam, kota al-Hodaidah, panik akibat meunculnya api dari bawaah tanah sebelah cekungan drainase dan lidah asap yang mengepul dari retakan bumi.

Warga Yaman mengatakan, sejak 10 hari yang lalu secara tiba-tiba asap mengepul dan keluar dari bumi. Kemudian diikuti oleh kebakaran yang mengakibatkan retakan. Dan dua hari kemudian api semakin meningkat kobarannya.

Warga menambahkan, belum ada tim khusus dari pihak yang berwenang dan otoritas daerah di propinsi tersebut yang bergerak untuk mengetahui penyebab fenomena ini yang menyebabkan kepanikan di seluruh wilayah tersebut.


Maka sesungguhnya telah datang (hari Kiamat) tanda-tandanya. (QS.47:18)

Sebenarnya hari kiamat itulah hari yang dijanjikan kepada mereka dan kiamat itu lebih dahsyat dan lebih pahit. (QS.54:46)

Telah dekat kepada manusia hari menghisab segala amalan mereka, sedang mereka berada dalam kelalaian lagi berpaling (daripadanya). (QS.21:01)

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda :
“Tidak akan terjadi hari Kiamat sampai api keluar dari tanah Hijaz yang menerangi leher-leher unta di Bashra.”

22 comments:

Anonymous said...

ape kena mengena kejadian di YAMAN dgn Hadis pasal Hijaz? dua tempat yg berlainan sekai, mcm Narathiwat dgn Singapura huhu

Anonymous said...

memang benar ada hadis yang mengatakan akan ada api dari Yaman yang akan mengiringi manusia ke Mahsyar..

Anonymous said...

Cukup lah bro. Jangan bagi orang bukan islam gelak dekat orang islam. Saya masih tak boleh lupa, cerita jerebu melanda negara kita buat kali pertama satu ketika dulu. Keluar dalam paper dalam TV dalam radio, bila ditanya kepada ulamak melayu yang hebat2 belaka (tak akan sebut nama) kata mereka, " itu tanda2 kiamat semakin menghampiri kita " siap dengan hadis dan ayat quran lagi. Pada hal terjadinya jerebu tu kerana berlaku pembakaran hutan di Sumatra. Kelakor memang kelakor.
Cukup lah dengan cerita2 yang membuatkan orang islam ditertawakan. Kalau kita bukan ahli dalam sesuatu kejadian alam, tak usah lah nak memandai buat andaian, saintist ada dan itu kerja mereka.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Kiamat cepat pun baguslah. Sebak lihat kekejaman dan kezaliman yang dilakukan terhadap umat Islam dimuka bumi ini. Kanak2 yang tidak berdosa pun tidak terlepas dari kekejaman dan kezaliman musuh2 Islam.

Anonymous said...

HIjjaz tu tanah termasuk setanah Yaman lah kan?? ke tanah mana Pulak?? namanya pun semenanjung Hijjaz..afham?? api tu mestilah besar...sampai unta di Iraq pun dapat dilihat pada waktu malam...

Haqimi Al djazairiya

Anonymous said...

apa yang saya tahu ... Ramai ulama sejarah mengatakan peristiwa keluar api di Hijaz tersebut telah berlaku di Madinah Nabawiyyah, pada bulan Jumada Akhirah tahun 654H.

- Di dalam al-Bidayah wa al-Nihayah, Ibn Kathir membawakan peristiwa tersebut secara detail. Iaitu ia berlaku pada Hari Jumaat 5 Jumada Akhirah 654H. Ia berterusan selama sebulan. Madinah dikatakan bergoncang ketika itu, dan penduduknya berlindung di Masjid Nabawi. Api yang menyala dikatakan sangat tinggi sehingga dapat dilihat dari Makkah Mukarramah. (Al-Bidayah wa al-Nihayah 6/284).

- Api yang menyala itu juga memancarkan cahaya yang terang benderang, sehingga dapat dirasai oleh penduduk Busra (satu tempat di Syam). Sehingga pada waktu malam, penduduk pedalaman di Busra dapat melihat cahaya tersebut pada unta-unta mereka. Imam Nawawi mengtakan: Seluruh penduduk Syam secara mutawatir mengetahui tentang peristiwa keluar api tersebut

Afiqah said...

Salam, sye nak komen skit psal yg komen pasal jrebu tu. betullah cakap ulama' tu.. Jerebu kan asap. itu antara tanda akhr zaman. Asap menyelubungi bumi. Punca? Kita x tahu, tapi kalau difikirkan tak mungkin tiba2 ada asap menyelubungi bumi tanpa ada sebab.. kalau bkn penyebabnya manusia sndiri. byk membuat pmbakaran terbuka.. akhrnya bumi diselubungi asap...waallahualam

Anonymous said...

Allah maha besar..

Anonymous said...

seeloknya buka quran dan baca dgn faham nya...xusah mbuat andaian sendiri...jerebu salah satu tanda kiamat...kita di akhir zaman...psiapan diri dan taubat sementara kita di beri kesempatan...byk yg sudah blaku...

Anonymous said...

assalam , kepada hj ariffin yg berckp pasal jerebu . saudara tu jangan nak ckp ulama' tu menipu . ulama' ckp berpandukan hadis ngn ayt al-Quran . deme lgi berilmu dari saudara . ulama' waris para nabi . asap yg akn muncul pd hari akhirat bukan tibe2 muncul , munculnya bersebab . jaga percakapan saudara hj ariffin . jgn anggap diri tu byk ilmu . ulama' tu mulia orangnya .

Anonymous said...

Apapun yang terjadi di muka bumi ini adalah kehendak Allah SWT. Begitu jg api di yaman ini.kita sbg umat muslim harus lbh berserah diri lagi dan taat Kepada Nya. Agar kita selalu menjadi hamba sholeh.

Sugeng P said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

kiamat semakin dekat..
marilah kita smua melakukan kebaikan..
sblm pntu taubat tutup..

Anonymous said...

istilah hampir dan dekat perlu di gambarkan sama ada masa di dunia atau
masa dialam satu lagi...jika masa di dunia kita mungkin terasa panjang tapi jika di alam satu lagi mungkin benar dekat hanya tinggal sehari dua kiraannya,apapun Allahu alam

Anonymous said...

Sibukkan diri dgn kiamat yg nak menjemput kita- mati! Kiamat sebenar, Allah ja yg tahu. Ambil tahu tu bagus tapi biar dgn ilmu!

Anonymous said...

urusi saja amal ibadah kita masing2

NADRAKARDAN XYSAKHRA said...

sila baca kajian ilmiah HARUN DIN...
berkenaan KIAMAT...

Anonymous said...

mengapa hendak urusi amal masing2... sedangkan islam 1 ummah kene bertegur sapa.....kite nihh saudara bukannye makhluk laen, nabi kite nabi ape? nabi muhammad SAW kan? kite nihh 1 ummat 1 saudara harus bertegur sapa atas kesilapan masing2 , harap orng tersilap tuhh jgn lee malu sbb ini ilmu... setiap manusia mempunyai pelbagai pendapat,andaian dan juge idea setiap daripadanye pasti ade yang salah dan betul... maaf kalau tersilap,tolong betulkan yang tersilap k ^^ peace~

Anonymous said...

Tak kisahla jerebu berpunca daripada mana. Pokoknya semua tu kuasa tuhan. Bukan soal ulama malaysia mengatakan hal yang tak betul. Soalnya marilah kita sama sama bertaubat ke jalan Allah. Apa yang nak dimalukan dgn orng kafir? Biar Allah saja yang adili mereka

Anonymous said...

Hijjaz kan ada kat malaysia

Kumpulan Nasyid Hijjaz kan !!!!

:) :) :)

Guruku Hebat said...

Terima kasih penjelasannya tentang Ramalan Hari Kiamat yang cukup lengkap ini.

Salam kenal dari Kabar Guruku

Guruku Hebat said...

Terima kasih penjelasannya tentang Ramalan Hari Kiamat yang cukup lengkap ini.

Salam kenal dari Kabar Guruku