Saturday, August 10, 2013

GILIRAN DR AGUS "HENTAM" NIK AZIZ DAN HUSAM MUSA


Selepas 100 hari pilihan raya umum berlalu, saya perhatikan tidak ada keghairahan baru dalam politik Kelantan. Ini kerana kerajaan barunya sekadar meneruskan dasar lama sahaja. Kenapa begitu kering dan miskinnya idea kerajaan baru Kelantan ini? Adakah cukup sekadar menjadi kerajaan ‘punch card’ sahaja—masuk pejabat jam 8pagi dan balik jam 5ptg?

Persoalannya, jika sekadar meneruskan dasar lama sahaja, mengapa tidak meneruskan projek Lebuh Raya Rakyat? Mengapa diam sahaja dengan projek stadium? Teruskanlah sahaja dua projek lama tersebut kerana ia membawa manfaat untuk rakyat, khususnya Projek Lebuh Raya Rakyat. Kerajaan negeri perlu tahu bahawa rakyat yang tinggal di Kuala Lumpur sudah tidak tahan lagi memandu kereta sehingga 15 jam untuk sampai ke Kota Bharu semata-mata kerana jalannya sesak.

Projek ini nampaknya sudah macam tertangguh kerana tidak ada maklumat dan pengumuman baru mengenainya. Kontraktor utama juga sudah menarik diri kerana tidak ada jaminan daripada kerajaan negeri tentang pembayaran pelaksanaan projek ini. Saya ingin katakan kepada kerajaan negeri, jika tidak ada duit untuk meneruskan projek ini, cari jalan penyelesaiannya.

Sekiranya jalannya adalah dengan memohon bantuan dari kerajaan pusat, maka teruskan perundingan itu secepatnya. Yang penting projek ini perlu diteruskan dan diselesaikan. Ini kerana telah banyak kos awal pengambilan tanah dan lain-lain telah dibelanjakan dan wang rakyat pun telah dikutip.

Jika sekadar meneruskan dasar lama, mengapa juga diam terus dengan projek stadium? Memang projek stadium tidak sepenting projek Lebuh Raya Rakyat, tetapi pembinaannya boleh menjana ekonomi negeri. harga tanah berdekatan stadium akan melonjak, banyak rumah baru boleh dibina, kawasan padat di bandar boleh dikurangkan dan perniagaan baru boleh dibuka oleh rakyat.

Projek pembinaan stadium ini mudah sahaja dilaksanakan jika kerajaan negeri serius mahu meneruskannya. Cuma dalam melaksanakan projek ini, kerajaan negeri dan barisan kepemimpinannya perlu kreatif dan berusaha sedikit mencari idea bagaimana mahu membina, membangun dan mengembangkannya.

Satu yang saya lihat ada sedikit perubahan ialah dari segi bekalan air. Saya lihat kuantiti airnya semakin banyak, tetapi tidak kualiti airnya. Sistem perawatan air masih banyak yang perlu ditingkatkan kerana airnya masih kuning. Saya dikhabarkan oleh sumber yang boleh dipercayai bahawa isu air ini akan selesai pada akhir tahun ini. Semoganya!

Maka, apa yang baharunya dengan dasar kerajaan sekarang? Satu yang dapat saya perhatikan ialah membenarkan wanita menyertai musabaqah Al-Quran. Lain-lain tidak ada. Jika betullah pemerhatian ini, saya kira ini amat malang bagi rakyat Kelantan yang mengharapkan kerajaan negeri lebih baik dari yang dahulunya.

Dari aspek lain, saya fikir ada beberapa pencapaian kerajaan negeri yang boleh direkodkan. Saya melihat pengurusan kerajaan tempatan, khususnya kebersihan bandar dan hubungan keajaan pusat-negeri adalah lebih baik dari kerajaan sebelum ini. Semoga hubungan tidak lagi tegang dan kerajaan pusat-negeri boleh saling bekerjasama dengan menghormati prinsip persekutuan. Tapi soal tuntutan royalti minyak, itu perlu teruskan kerana ia hak Kelantan. Jika kerajaan pusat mempunyai tafsiran yang berbeza tentang hak Kelantan ini, uruskan hal ini di mahkamah untuk mendapatkan keputusan yang lebih autoritatif.

Dengan kekurangan kerajaan Kelantan hari ini, maka apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan negeri untuk membangunkan rakyatnya? Banyak hal baru yang boleh saya cadangkan. Cuma dalam tulisan ringkas ini, saya mahu mencadangkan kerajaan negeri menghidupkan kembali program pertanian dan penternakan kambing Jamnapari yang tergendala.

Projek kambing ini memang gagal, tapi ia merupakan projek baik untuk rakyat. Saya lihat di Kelantan sekarang ini jika ada majlis kenduri kendara, rakyat bercakap tentang kambing panggang dan nasi Arab. Ini menunjukkan projek kambing ini ada sambutan rakyat, tetapi kerajaan negeri pula tidak menyambutnya. Exco Pertanian perlu mengambil perhatian tentang hal ini.

Begitu juga dengan projek pertanian yang lain. Banyak yang boleh ditanam dan dikembangkan. Projek padi organik di Tunjong sudah tidak kedengaran lagi. Apapun kegagalan projek lepas, saya harap selepas ini kerajaan negeri dapat menjadikan Kelantan yang mempunyai tanah luas itu sebagai negeri yang mampu sara diri dari segi keselamatan makanan. Kelantan dekat dengan Thailand, maka ambillah sedikit ‘bau’ dari kejayaan pertanian Thailand untuk dibawa ke Kelantan.

Selepas dari Hari Raya ini, apabila pejabat dibuka semula, saya harap barisan Exco dapat kembali berbincang semula perancangan pembangunan Kelantan selepas 100 hari pemerintahannya. Kerajaan negeri tidak boleh hanya selesa dengan slogan mengekalkan tradisi kepimpinan lama. Jika buat projek, rancanglah projek pembangunan itu untuk rakyat Kelantan, bukannya hanya untuk ahli parti PAS sahaja. Jadikan pengalaman projek Ladang Rakyat untuk merakyatkan pembangunan Kelantan, bukannya memPASkan pembangunan Kelantan.

Berubahlah. Jangan biarkan rakyat menjerit!
Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin.

7 comments:

Anonymous said...

si agus ni buat tak faham pula, pas simpan idea lebuh raya tu untuk pancing undi dalam pru14 pula, kalau dpt perintah lagi simpan untuk pru15 pula macam isu hudud gitulah gamaknya rasa ambo...

Anonymous said...

Lihatlah K'tan ini yg dikuasai PAS, sampaikan anak YATIM Islam/Melayu kita yg amat miskin, DIABAIKAN dan sebaliknya di'bantu'
si KRISTIAN CINA (yg ganjilnya nak menyembunyikan nama penuhnya!). Kita, BUMIPUTERA Islam/Melayu terpaksa menjadi PEMINTA SEDEKAH kat bangsa PENDATANG di bumi PUSAKA tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain. Lihat di http://www.nst.com.my/nation/general/teen-wants-to-go-to-school-1.335185, Teen wants to go to schoolBy Nik Imran Abdullah, 10 August 2013:

BRIGHTER FUTURE: Breadwinner wants to take up wiring or welding course to help family
KOTA BARU: Muhammad Zulhairie Zainudin, who dropped out of school to care for his younger siblings, is keen to go back to the classroom to learn new skills.

The 17-year-old said he hoped that the authorities could help him get a place in a vocational school so that he could train in wiring or welding…….He quit school when he was in Form One to help his poor family and became the sole breadwinner after his father died in May and his mother in 2008.
The parents' deaths forced him to raise his four brothers and sisters, aged between 7 and 15, by working as a foodstall helper in Kampung Chekok here
With an income of RM150 a month now, he said he needed to earn more to ensure his siblings could continue with their schooling without interruptions………

Muhammad Zulhairie Zainudin (left) and his four siblings seeking forgiveness from and receiving duit raya from businessman Datuk Seri Sunny in Kota Baru yesterday. Pic by Fathil Asri.

MAKCIK Tempurung – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

kluangman said...

Apahal Dr ni sebok...majoriti rakyat kelantan memang pilih Dan suka kerajaan negeri yg bongok.

Anonymous said...

Sdra Keris Putera,mohon izin masuk

Ohge kelate ni hebat semace belake.
Lawyer zaid berahe nok same Jakim, overreach konon.
Manusia , akan di beri pangkat kedudukan kuasa pengaruh pingat
gelaran,pejabat besar pemandu kereTA :
Manusia wajib di uji Allah dengan bermacam TA.
MahkoTA. TAhkTA. HarTA. PeTA. WaniTA KereTA , TAnah TAwadukkan TAqwaan CinTA.
TAnTAwi,unTA KehebaTAn peTAh,
Nik Aziz manusia biasa(serupa mamat kampung wakaf che Yeh ja).
Orang KelanTAn kerja KL dan Selangor amat selesa sbb tidak di uji dengan cemar Air, TAnah balak.
Semua orang kelate di KL dan Selangor rasa hebat lah 1M, bagus,terbaik,sbb
dapat:
1.kontrak 2.jadi KSU Kementerian 3.jadi ahli Kelab ekxlusiv main golf,
4.dapat tender 5.Kemewahan,kerja GLC GLIC,peluang kerja
atas nama melayu.
Alamat tempat tinggal mereka upmarket uptown upbeat upscale:
Di Damansara,TTDI,Bukit Antrabangsa,Putra Heights,Shah Alam,Subang Jaya,Putrajaya,Country Heights.
Anak mereka suka konsert kat KL sbb di KoTA Bharu TAk di benarkan.
Datang siap dengan kostume," we are the world,hard rock cafe kemeja t, nike kasut.
TAqyiah
Luar kelate,kawal identiti inner circle kelanTAn,exklusif cara nya guna budu curtain.
Oghe luar tok leh masuk.
Balik KelanTA teTAp pakat undi pangkah bule isle.
TAqyiah.
Puak kelate,ada rumah,ada kerja di Putra Jaya, 4500 oghe undi Huse pR 505.
Hebat lah kiTA semua.
arjuna waspada
changkat lobak.

Anonymous said...

..prof kankong sekoq mana ada subtance pun.. cakap pun berteraboq aje..

Anonymous said...

Dr Agus ini siapa yg kenal mempunyai pemikiran kritis dan tajam....tak usah pertikaikan beliau tp sahut pertanyaan beliau...yg kangkung adalah nik azizi dan husam...dari perlis sampai johor dah masak sangat dgn peel ore kelate ni

Anonymous said...

Salam. Apa yang dibangkitkan oleh Dr Agus ni, tak nampak pun mana salahnya. Sangat kritis dan adil samada untuk pihak kerajaan negeri mahu pun pusat. Saya bukan orang kelantan tapi realitinya, yang paling ramai orang melayu yang berjaya terutama dalam perniagaan adalah orang melayu kelantan. Kenapa? Sbb sikap mereka yang rajin dan suka tolong menolong antara satu sama lain. Anak muda kelantan suka tgk konsert? Anak negeri2 lain? haha....cuba buat analisa secara kalkulatif dengan tepat. Hanya memalukan negeri sendiri. Apa yg Dr Agus sarankan mmg sgt tepat terutamanya mengenai lebuh raya dan hak royalti minyak kelantan. Jangan hanya tahu memekak dan menembak org lain tak tentu pasal sahaja.