Saturday, March 29, 2014

#MH370: Kaji Semula Hubungan Diplomatik Jika Ada Okestra Kerajaan China dan DAP Untuk Memalukan Malaysia



Tindakan ahli keluarga penumpang MH370 warganegara China meninggalkan taklimat Kerajaan Malaysia kepada mereka di Beijing petang tadi merupakan satu tindakan biadap dan keterlaluan dan bertujuan memalukan negara ini.

Dalam sesi taklimat petang tadi, sebaik taklimat selesai dan dibuka untuk sesi soal jawab, salah seorang ahli keluarga mangsa yang dikenali sebagai Jiang tampi ke hadapan memegang mikrofon.

Jiang, yang mengenakan pas bertulis MH370 di bawah blazer coklatnya, sambil memegang mikrofon bertanya kepada kerabat penumpang, apakah mereka puas hati dengan penjelasan Malaysia?

“Tidak!” kata sebahagian kerabat penumpang..

Jiang lalu mengajak mereka meninggalkan ruang taklimat tersebut. Selepas semua keluar, Jiang masuk semula ke ruang taklimat dan duduk di hadapan delegasi Malaysia lalu berkata:



“Anda lihat kejadian tadi menunjukkan keluarga penumpang bersatu. Semua fakta yang anda cuba sembunyikan akan terdedah suatu hari nanti. Seseorang akan harus menerima akibatnya pada masa akan datang.”

Tindakan warga China ini jelas menunjukkan mereka langsung tidak peduli usaha dan semangat Malaysia serta 26 negara lain untuk membantu mencari pesawat MH370.

Mereka berpendapat seolah-olah perkara seperti ini boleh diselesaikan sekelip mata dan mereka boleh mendapat kebenaran semudah berbicara.

Jika dilihat sikap dan perangai mereka ini sama sahaja dengan sebahagian kaum Cina DAP di Malaysia hari ini. Kerajaan dipersalahkan atas segala macam isu dan hampir semua perkara dituduh sebagai konspirasi kerajaan.

Hakikatnya, kumpulan keluarga mangsa ini telah diracuni oleh media berbahasa Cina di negara ini dan juga di China yang melaporkan seolah-olah kerajaan telah mengetahui semua persoalan mengenai MH370 tetapi menyembunyikan daripada mereka.

Ini mengundang peringatan daripada Menteri Dalam Negeri Malaysia, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dua hari lepas agar media berbahasa Cina jangan menjadi pemarak api kemarahan keluarga yang sedang bersedih.

Selain laporan media Cina di Malaysia dan di China yang tidak membantu menenangkan keadaan, pihak berkuasa Beijing juga kelihatan lepas tangan dan seolah-olah menuduh kerajaan Malaysia menyembunyikan sesuatu.

Media massa China pada 25 Mac 2014 melaporkan ketidakpuasan hati Perdana Menteri China ke atas Malaysia. Menurut laporan tersebut, “Chinese Premier Li Keqiang on Tuesday urged Malaysia to provide detailed and accurate information about the missing Malaysia Airlines Flight MH370.”

Tindakan Perdana Menteri China ini bukan sahaja tidak diplomatik malah seolah-olah memberi lesen kepada rakyatnya untuk bertindak lebih jauh.

Semalam, kumpulan yang sama mengadakan demontrasi di luar kedutaan Malaysia sambil mendakwa Kerajaan Malaysia sebagai “pembunuh”. Tanda-tanda isyarat lucah kepada Malaysia dan lain-lain kenyataan yang menyakitkan hati dalam demontarsi tempoh hari sukar diterima akal [Lihat: # MH370: Agen China Terbabit Dengan Demontrasi di Beijing?.




Kita sedar akan perasaan kehilangan keluarga yang sukar mereka terima pada masa ini. Namun menuduh kerajaan menyembunyikan sesuatu dalam kes ini merupakan satu penghinaan terbesar kepada pentadbiran negara. Kerajaan wajar mengambil tindakan diplomatik bagi menunjukkan ketidakpuasan hati ini termasuk memanggil Duta Malaysia ke China pulang buat sementara waktu.

Seolah-olah ada okestra antara kerajaan China dengan DAP selaku pembangkang Cina di Malaysia untuk memperkecilkan kerajaan Malaysia. Di Dalam negara DAP dengan bangga mendakwa jika Pakatan dibenarkan menyelesaikan isu MH370, pesawat tersebut telah pun ditemui. [Lihat: Pakatan akan jumpa MH370 jika Tuntut Serahkan TUDM dan TLDM diletak bahaw mereka – DAP!.

Sungguh pun kerajaan mahu menumpukan pencarian MH370 dan mengelak konflik dengan China, namun ia bukan alasan untuk China dan Cina di Malaysia membuli kerajaan.

Seperti kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien, “bukan rakyat China sahaja kehilangan keluarga, Malaysia juga turut kehilangan orang yang tersayang.”

Hakikatnya Malaysia bukan sahaja kehilangan ahli keluarga tetapi juga juruterbang berpengalaman, pesawat dan maruah syarikat penerbangan utamanya – MAS.

Petikan Mykmu.net

5 comments:

Anonymous said...

Semua ini salah najib yang asyik dok jilat juboq cina.Selagi Najib tidak letak jawatan, maruah negara kita akan dipijak oleh negara lain.Tak perlu kaji semula hubungan diplomatik. Hanya perlu gantikan PM yang terpalit dengan segala macam najis-Atlantuya, MH 370 dsb.

rumi said...

Tak payahlah terhegeh2 nak bagi taklimat ke apa kat lahanat2 tu.Cina kapir mana2 pun sama,jenis yg suka mendesak dan kurang ajar,ini memang tipikal perangai diorang.

Lepas ni tak payah layan dah cina2 ni,kita buat kerja kita,kalau ada maklumat kita bagitahu saja pada media di sini.

Nak tutup mulut diorang senang aje,sumbat dengan duit pampasan banyak2,senyaplah dia.Masa pihak insuran di beijing bagi duit tuntutan hari tu berpusu2 diorang kutip duit,takde pula isu minta bukti sedara mara diorang hidup ke mati.Sepatutnya kalau diorang tak percaya keluarga diorang dah mati tak payahlah kutip duit tu.Dasar kaum mata duitan.

Nampak tak beza langit dengan bumi penerimaan orang2 Islam dengan orang kapir pasal takdir?Orang Islam walaupun sedih tapi tetap redha dan beradab manakala kaum kafir melalak2,meraung,memaki hamun dan menyalahkan orang atas takdir tuhan yg menimpa.

Anonymous said...

Nak buat macam mana orang melayu pun dah jadi anjing cina.

Anonymous said...

Enough is enough...

Perbuatan yang biadap dan kita tidak patut beri sebarang keutamaan pada mereka.

MH370 is a share code dengan syarikat penerbangan Cina. Nampaknya pihak cina senyap dan langsung tidak menampakkan kewajipan mereka.

Kepada waris penumpang Cina... pergi MAMPOS le korang. korang ingat korang tak akan mampos ke? Ko orang ingat korang ni bagus sangat ke...orang lain ada keluarga dalam pesawat tu...tak ada le teruk macam ni...perbuatan mereka serupa macam binatang!!!

Kepada MAS dan Kerajaan Malaysia... tak perlu layan berlebih-lebihan. Kalau mereka nak berita dtg ke Malaysia atau cari di internet. Orang negara lain pon boleh dapat berita dari internet. Masalah mereka pihak kerajaan Cina menyekat saluran internet... tiada kebebasan seperti di Malaysia... Sebab tu mereka ni katak bawah tempurung.

Tolong jangan layan mereka...jangan bazirkan masa dan wang ringgit kami sebagai tax payer. Cakap apa pon dengan mereka... seperti cakap dengan babi... satu pon mereka tak faham.

Kalau agak2 mereka betul suruh aje pi ke court senang cerita.

Anonymous said...

Setuju : ENOUGH IS ENOUGH. FULL STOP.