Wednesday, April 2, 2014

SEBAT DUIT RAKYAT? KERAJAAN PATUT GANTUNG/TARIK BALIK LESEN YANG DIBERIKAN KEPADA CELCOM



Saya tidak berniat menulis isu ini sehinggalah kejadian beberapa hari ini benar-benar mengugat kesabaran. Secara sejarahnya, saya mengambil keputusan menukar kepada Celcom sekitar tahun 2004 atau 2005 jika tidak silap saya. Kira-kira sudah hampir sepuluh tahun atau sedekad lamanya. Salah satu sebab saya bertukar kepada Celcom adalah kerana merasakan inilah syarikat telekomunikasi yang ada wajah Melayu biarpun ia merupakan GLC ketika itu. Boleh panggil saya “bersifat perkauman” namun itulah faktanya.

Ketika rakan-rakan selalu mengkritik perkhidmatan Celcom saya selalu menyatakan bahawa perkhidmatan syarikat lain pun 2×5 sahaja. Memang ada kebenarannya pandangan saya itu, namun kadang-kadang ia turut dipengaruhi sifat “nasionalis bodoh” saya.

Namun sejak minggu lalu saya sudah hilang kesabaran sehingga menghamburkan perkataan “bangang” kepada Celcom apabila bil telefon saya : 0192210430 mencecah ribuan ringgit tanpa sebarang penjelasan yang munasabah. Hamburan di facebook tersebut telah dipetik oleh Suara.TV [Lihat: Bil Telefon Beribu, Pengguna Berang Dakwa Celcom Bangang]

Kes I: Bil Meningkat Mendadak Dalam Masa Sehari

Kejadian bermula pada 28 Mac 2014 apabila saya menerima mesej pada jam 3.20 petang menyatakan bil saya sekarang berjumlah RM 782.12.

Kemudiannya pada hari yang sama pada jam 7.34 malam satu lagi mesej dihantar oleh Celcom menyatakan bil saya telah meningkat kepada RM 963.42.

Akhirnya pada jam 8.08 malam satu lagi mesej dihantar kepada saya menyatakan bil telefon saya sudah meningkat kepada RM 1195.45 dan talian saya terus disekat.



Bagaimana bil saya boleh meningkat beratus ringgit hingga mencecah RM 1000 dalam masa beberapa jam adalah sesuatu yang misteri.

Malam tersebut juga saya bekejar ke mesin pembayaran Celcom di Kuala Lumpur untuk membayar dan mengaktifkan talian tersebut. Saya bayar sekitar RM RM 1140.00 (RM 380×3). Pada malam tersebut juga talian tersebut diaktifkan secara otomatik.

Sungguhpun tidak berpuas hati, saya berpendapat mungkin ini ada kesilapan semasa keluar negara minggu sebelumnya. Namun saya pasti sangat tidak ada bil sebesar itu kerana saya telah memilih “Rakan Celcom” secara manual di negara tersebut yang menawarkan RM 38 sehari untuk penggunaan data internet.

Apa perasaan anda sekiranya dalam masa satu hari bil anda meningkat dari 500 ke RM 700 ke RM 1000 dan talian disekat pada hari yang sama? Redha sahajalah buat masa itu.

Kes II: Bil Meningkat, Celcom Tidak Boleh Jelaskan



Namun masalah yang dijangka selesai berulang lagi pada 30 Mac 2014. Pada jam 8.03 pagi saya menerima mesej menyatakan bil saya telah mencecah RM 521.51. Saya beranggapan mungkin ini kesilapan sistem.

Namun pada jam 12.32 saya menerima satu lagi mesej menyatakan bil saya kini mencecah RM 702.56. Dalam masa beberapa jam bil telefon saya telah meningkat sebanyak RM 200.00.

Saya terus menghubungi Celcom Care bagi mendapat penjelasan isu ini. Antara soalan yang ditanya kepada saya ialah adakah encik menukar telefon bimbit baru.

Sambil menyatakan saya telah beberapa bulan menukar telefon baru, saya bertanya, apa kena mengena menukar telefon baru dengan peningkatan bil secara mendadak pada minggu lalu dan pada hari ini? Beliau tidak memberi sebarang jawapan.

Beliau kemudiannya bertanya adakah saya ke luar negara baru-baru ini. Saya kata ada pada minggu lalu dan saya menggunakan “rakan celcom” di sana dan menetapkan pilihan secara manual pada telefon bimbit saya. Ini bermakna tidak mungkin akan ada peralihan daripada penyedia telekomunikasi rakan celcom kepada syarikat lain yang boleh meningkatkan bil saya secara mendadak.


Saya bertanya, “katakanlah ada kesilapan saya di luar negara tersebut pun, bagaimana bil ini boleh datang secara berperingkat-peringkat seminggu setelah saya di Malaysia?”

“Jika ada pun bil dari luar negara mengapa ia telah caj saya pada minggu lalu, dan mengenakan caj lagi pada hari ini?”

Pegawai tersebut berkata, “saya tidak dapat berbuat apa-apa encik. Kena tunggu bil encik keluar pada 13 April 2014 baru kita boleh siasat.”

Tanya saya, “Habis kalau talian saya disekat lagi saya perlu bayar lagi dan terpaksa tunggu 13 April untuk siasatan?”

“Encik boleh hubungi saya untuk aktifkan talian encik buat sementara waktu.”

Saya tahu pengaktifan seperti ini tidak bermakna apa-apa kerana ia akan disekat kembali dalam masa beberapa hari jika kita tidak menjelaskan bayaran tersebut.

Seperti dijangka talian saya disekat pada 31 Mac 2014. Saya memohon pengaktifan sementara dan diberi tempoh selama dua hari dengan had kredit RM 5 pada jam 6.51 petang.

Yang menyakitkan hati, lebih kurang sejam selepas pengaktifan sementara, saya menerima satu lagi mesej (jam 8.13 malam) menyatakan bil telefon saya telah meningkat kepada RM 1511.03. Talian saya terus disekat!



Dengan beberapa mesyuarat perlu saya hadiri malam tersebut dan keesokannya, saya fikir jika pada masa itu saya berjumpa CEO Celcom yang berambut panjang tersebut pasti saya tumbuk sahaja muka beliau!


Bayangkan hari kerja tanpa kemudahan komunikasi? Bayangkan terpaksa meminjam telefon kawan di hadapan pelanggan untuk menghubungi pejabat saya! Memalukan, tapi itulah hakikat yang terpaksa saya hadapi.

Kes III: Celcom Blue Cube Sunway Penipu

Sekitar Jam 630 petang, 1 April 2014, saya ke pusat Celcom Blue Cube di Sunway Pyramid. Saya memaklumkan kepada pegawai bertugas masalah-masalah saya seperti di atas. Berikut lebih kurang dialog antara saya dengan pegawai tersebut.


Celcom: “Saya perlu tunggu bil encik dikeluarkan dulu. Buat masa ini saya hanya boleh aktifkan akaun encik untuk 3 hari sahaja.”

Celcom: “Sebenarnya akaun encik ada lebihan RM900.”

Saya: “Habis mengapa akaun saya disekat.”

Celcom: “Itu saya tidak pasti. Kena tunggu bil encik keluar 13 April. Kalau encik nak cepat saya boleh tukar kepada 3hb.”

Saya: “Mengapa tidak boleh hari ini?”

Celcom: “Tak boleh sistem kami memang macam tu.”

Saya: “Jadi jika saya hendak tukar kepada syarikat lain tidak ada masalah? Akaun saya ada lebihan RM 900.00kan?”

Celcom: “Ya, tidak ada masalah.” (Dengan wajah yang tidak rasa apa-apa kerugian seorang pelanggan bercadang berpindah ke syarikat lain.)

Memang saya merancang untuk menukar syarikat lain kerana bosan dengan masalah ini. Namun kerana hari telah lewat petang, akaun saya telah aktif saya ambil keputusan untuk balik ke pejabat dulu.

Namun pada jam 9.14 malam saya menerima mesej Celcom menyatakan bil saya mencecah RM 2393.10. Seminit kemudian talian saya disekat.


Baru dua jam sebelumnya saya dimaklumkan ada lebihan RM 900 dalam akaun dan akaun saya akan aktif selama 3 hari, sekarang talian saya disekat BUAT KALI KETIGA dalam masa 5 hari dan saya berhutang RM 2000 dengan CELCOM?

Saya tidak kisah membayar bil tersebut jika saya menggunakannya. Saya mahu penjelasan dari CELCOM sebelum saya membayar bil yang luar biasa ini. Malangnya, saya tidak menerima sebarang penjelasan, dan tentulah tidak logik untuk saya membayar ribuan ringgit begitu sahaja.

Sangat aneh dalam dunia serba moden ini Celcom tidak boleh menjelaskan kepada penggunanya secara langsung apakah punca peningkatan bil secara mendadak dan mencecah ribuan ringgit?

Tidak logik Celcom hanya boleh menjelaskan peningkatan mendadak ini semasa bil dikeluarkan, tetapi pengguna perlu membayar apa saja caj yang dikenakan oleh Celcom sebelum bil dikeluarkan jika mahu talian kekal aktif. Ini perniagaan “Abu Jahal” atau “40 Penyamun”?

Apakah para pegawai CELCOM ini “kaki rasuah” sehingga membeli sistem yang ketinggalan zaman dan dan tidak efektif bagi perkhidmatan pelanggannya?

Saya juga ingin bertanya Suruhanjaya Multimedia dan Komunikasi Malaysia, layakkah syarikat seperti ini terus diberi lesen perkhidmatan telekomunikasi?

Saya akan menulis siri ke-2 mengenai Celcom sedikit masa lagi. Saya memutuskan untuk tidak menukar syarikat telekomunikasi buat masa ini sebaliknya “memerangi” CELCOM sehingga mereka berubah.

Petikan Mykmu.net

8 comments:

Anonymous said...

sama la...celcom utang saya RM25 tak bayau-bayau lagi. Kes saya nak tutup postpaid. Bil tak keluar lg pasal urgent nak tukar line postpaid kepada prepaid. so bayau la ikut purata bulanan. Sekali ada terlebih bayau. Call customer careline,dia kata amik masa 3bulan nak keluarkan cek. Sampai la ni haram tak bagi cek.RM25 je...takkan nak buat bodo je celcom oi.

TontoJr

Anonymous said...

Aku pun pernah kena dgn celcom terus aku pakai prepaid...dpt bil caj yg bukan2.

Anonymous said...

memerangi mereka shgga berubah??
bole ke mereka berubah??
mahu ke celcom berubah??

atau anda yg akn berubah??

tribunal kan ada... or saman jer

Anonymous said...

Nasib baik ada blog boleh mengadu. Ini astro bila hujan tak dapat siaran, Sapa nak ganti. Harap skmm, relevant authority tegur atau suspen lesen astro.

Anonymous said...

Saya pernah hadapi masaalah yang sama. Bil menunjukan penggunaan packet data yang amat tidak masuk akal hingga ribuan RM!. Puncanya ialah setting "USE PACKET DATA" di hp anda, Disablekan "USE PACKET DATA" di hp anda. Saya guna Samsung. Kadangkala "USE PACKET DATA" tu enable sendiri.. Satu cara nak tahu enable ke tidak, anda hanya perlu lihat disebelah signal strength hp. Kalau ada display EDGE/3G itu tanda "USE PACKET DATA" is enabled.
Celcom akan syorkan anda langani unlimited data packet @ RM38/mth. Strategi marketing Yahudi Hijau!

Anonymous said...

Laaa,,,aku ingat aku sorang je yang kena..ada orang lain yang lagi teruk rupanya...memang macam sial Celcom ni...aku pun dah bercadang nak tukar ke company lain...

Anonymous said...

Saya setuju dengan tindakan tuan. Isteri saya pernah ada akaun telekom (TM) semasa tinggal di suatu kawasan di KL. Lepas itu kami berpindah ke Malaysia Timur. Satu hari isteri saya menerima surat dari agen pemungut hutang untuk TM. Setahu kami semua hutang piutang telah kami settlekan sebelum berpindah. Jadi, kami pergi ke pejabat TM di bandar tempat kami tinggal.Kami bertanya adakah apa-apa rekod yang menyatakan kami masih berhutang. Pegawai bertugas contacted KL TM office dan katanya tak ada apa-apa dokumen. Tetapi dia bertegas kami mestilah menjelaskan 'hutang' sepertimana tertulis dalam penyata yang kami terima!!! Tak pelekkah?

Sekarang, anak saya yang masih belajar di UiTM terperanjat apabila melihat duit dalam akaunnya di Bank Islam susut dengan banyaknya serta mendadak. Setahu dia, dia tak pernah mengeluarkan duit sebegitu banyak pada satu-satu masa. Maklumlah... pelajar. Bergantung dengan PTPTN. Dia report kepada pegawai bank tersebut... pegawai itu buat seperti tiada apa salah yang berlaku. Anyway, anak saya buat report polis dan isi borang official complaint kepada bank... selepas 10 hari bila dia pergi ke bank semula - pegawai tersebut belum ambil tindakan!!! Dan dia tuduh yang anak saya terkekluar duit tersebut tetapi tidak ingat. Apabila anak saya menyangkal dia suggested penelitian CCTV. Tetapi, anak saya kena bayar RM100!!! Bank Islam! Saya sendiri pernah experinced kecuaian security with regard to Bank Islam ATM.

Highlight: Syarikat tempatan kita cuba mencapai kesetaraan dengan systemn canggih yang terkini; tetapi, bermasalah dengan penyelengaraan yang menyebab kesulitan kepada pelanggan.

Anonymous said...

Inilah akibatnya bila glc syok sendiri..cerita di suratkhabar untung berbillion-billion,tapi servis macam hampeh,itu belum aku dengar banyak cerita tentang supplier/vendor bumiputera susah nak masuk telco satu nih.birokrasi jangan ceritalah.ada yang aku dengar langsung tak bayar,bayar lambat dan bermacam-macam lagi.dan aku dengar staf dia pun merungut sebab 'ditindas' oleh atasan.adalah lebih baik kerajaan jangan bagi lesen lagi kepada malaun mcm nih