Sunday, May 25, 2014

AMBIGA JANGAN JADI BODOH! DIMANA KESALAHAN ZAHID HAMIDI DALAM AYAT DIBAWAH?



Mendengar kenyataan bekas pengerusi bersama BERSIH, Ambiga Sreenevasan, malam tadi bahawa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya menimbulkan belas kasihan penulis kepada wanita ini. Setelah berpuluh tahun tinggal di Malaysia beliau tidak boleh memahami bahasa Melayu dengan baik dan gagal mengerti lenggok ucapan dalam bahasa Melayu.

Semalam Ambiga bertanya, “bagaimana Zahid tahu mengenai undian? Undian sepatutnya rahsia. Saya boleh beritahu berapa banyak kesalahan yang telah zahid lakukan, tapi apakah Suruhanjaya Pilihan Raya akan bertindak?”


["How can he (Zahid) know about the votes? Votes are supposed to be a secret. I can tell you many offences were committed today (Saturday), but will the EC act?]

Ternyata Ambiga tidak faham lenggok jenaka dan sindiran dalam ucapan Zahid kepada pasukan RELA dua hari lalu yang menyatakan:


“saya tahu siapa yang mengundi dan siapa yang tidak mengundi.”

Semua orang yang mendengar gelak ketawa sahaja bukanya terus menjadi takut atau berubah air muka.

Namun jika Ambiga mahu mengatakan ia merupakan ugutan serius dari Zahid, kita mahu bertanya di mana salah mengethaui siapa yang mengundi dan siapa yang tidak mengundi? Yang rahsia adalah undi siapa bukan pergi mengundi.

Sesiapa yang keluar mengundi bukan rahsia kerana pegawai Pilihan Raya di tempat mengundi perlu memotong nama dan mengumumkan secara kuat di hadapan wakil calon atau wakil parti bertanding setiap kali seseorang masuk mendaftar mengambil kertas undi.

Jadi akta kesalahan pilihan raya yang mana yang Zahid lakukan bila bercakapa demikian?

Jangan percaya kenyataan saya bahawa Zahid bercakap dalam nada bergurau. Lihat laporan Malaysiakini.com di bawah. Mereka sendiri menganggap Zahid berjenaka.:


“Jangan main-main dengan saya. Saya tahu siapa yang mengundi dan siapa yang tak mengundi,” katanya berjenaka sewaktu berucap di sekolah Kebangsaan Kampung Selabak, Teluk Intan.

Janji Zahid, sekiranya calon BN, Datuk Mah Siew Keong menang di Teluk Intan, semua anggota RELA yang belum dapat pakaian seragam baru akan diberikan seragam itu dengan segera.

“Kalau Datuk Mah Siew Keong menang di Teluk Intan, saya bagi dengan segera pakaian celoreng ini.

“Kalau kalah, beli sendiri,” kata beliau disambut hilai tawa dari kira-kira 2,000 hadirin yang sebahagian besarnya hadir dengan uniform RELA.



Sekali lagi kita cabar Ambiga beritahu di mana kesalahan Ahmad Zahid dalam ucapan tersebut. Sebagai peguam kita tertanya-tanya, Ambiga ini bodoh atau memang penyebar fitnah dan tukang pecah belah rakyat?

9 comments:

Anonymous said...

Ambiga Keling Pariah yang patut di hantar pulang ka India dan jadi ibu ayam..

Anonymous said...

Pandai tak bertempat. Pun tak le pandai sangat.
Mentang jadi peguam berlagak tahu semua.

Anonymous said...

Sudah la paria betina... Mana ko hilang masa baling2 kerusi pemilihan cabang pkr? Balik india ke?

Anonymous said...

amma..itu macam kalu..musti belaja bahasa melayu..nama saja duduk malaysia..melayu cakap atau cakap melayu faham tada la. Ini akibatnya kalu beri banyak sangat muka..habis dia calit 3 line...apa cita

Anonymous said...

Bangkai punya ambiga...tu pun nak jadi rakyat TANAH MELAYU!!! pui...bahasa melayu jenaka dengan bukan jenaka pun tak tahu membezakan pulak??tapi nak sangat jadi rakyat negara ini... p jadi rakyat negara india la lebih baik ataupun ko p mampos lagi seronok aku dengar....

Anonymous said...

Dia ni taraf barking dog fuckatan rakyat tak lebih dari itu.

Anonymous said...

...eh..eh jgn terperanjat, ada pihak yg kata...tengok betapa hebat ya ambiga! Dia pakar dlm undang2....jgn main2..

Anonymous said...

adakah zahid hamidi sedang berSATIRA ?

Anonymous said...

Peguam hanya pandai dalam bidangnya sahaja tetapi pandai tidak semestinya bijak, malah ramai yang kononnya pandai tetapi realitinya bodoh.