Wednesday, June 11, 2014

PUKIMAK PUNYA CINABENG! RAMAI TERPEDAYA SIJIL HALAL BIHUN CAP MASJID!



6 comments:

Anonymous said...

Sebelum blogger membongkarkan kisah kilang ini, apa yang JAKIM buat selama ini? Kilang ini dah beroperasi berpuluh tahun takkan JAKIM tak tahu.Atau adakah ini masallah rasuah?

Anonymous said...

Kalau dengan Cadbury, Kementerian Kesihatan boleh bersusah payah nak cari DNA babi pada hal itu bawah bidang kuasa Jakim.

Ini soal kebersihan kenapa Kementerian Kesihatan tutup mata. Adakah nampak tapi buat2 tak nampak ? Atau adakah pegawai2 Kementerian Kesihatan sudah terlalu "kenyang" makan bihun cap masjid sampai yang kotor pun nampak bersih.

Apa macam Menteri Kesihatan ?

Bihun cap Kuil Hindu

Anonymous said...

GAMBAR MESJID CUMA LAYAK JADI KERTAS PEMBUNGKUS JE KE ?
HABIS PAKAI CAMPAK GAMBAR MESJID DLM TONG SAMPAH ? ? ?
ADUII. . .

Anak Bukit Jelutong said...

Kita tertanya-tanya apakah tiada peraturan atau garis panduan yang tegas melarang syarikat-syarikat bukan Islam menggunakan lambang atau logo yang ada kaitan dengan Islam.

Tak cukup dengan perkataan "halal" kerana ia boleh dengan mudah di ekploitasikan oleh pihak-pihak berkepentingan.

Anonymous said...

beras cap masjid pun sama juga, kilang cina kt sungai chua kajang bungkus tak de sijil halal pun,

Anonymous said...

Menggunakan gambar Masjid, Kaabah, Pak Haji Berserban, Wanita Muslimah Bertudung sebagai jenama produk adalah salah satu strategi bukan islam untuk memikat hati pelanggan2 beragama islam. Yang lucunya pengguna islam ini bila nampak saja gambar2 yang saya sebut tadi mereka menjadi seperti " kambing nampak pucuk ubi ". Dengan berselera mereka membeli produk kerana pada mereka lambang2 islam itu menunjukkan produk itu keluaran orang islam.

Jangan salahkan bukan islam sebab saya juga akan buat perkara yang sama demi untuk melariskan produk saya. Peduli apa saya dengan sentiviti penganut agama kalau kerana menggunakan lambang yang berkaitan dengan agama seseorang boleh melariskan jualan produk saya. Jika saya meletakkan produk saya dengan jenama Kuil atau Tokong atau Gereja ianya boleh melonjakkan sambutan dikalangan pengguna bukan islam maka saya akan guna jenama itu walau pun saya ini seorang melayu beragama islam. Malah tulisan pada pembungkus pun akan saya pelbagaikan, ada BM, ada BI, ada Mandarin, ada Tamil dan tidak lupa juga Bahasa Arab sebab tujuan saya hendak capture pelanggan beragama Hindu, Buddha, Kristian dan Islam juga.

Maka kalau tak mahu para pengilang menggunakan apa lambang yang berkaitan dengan agama, gubal lah undang2 yang melarang penggunaan nya. Jika tidak, orang islam tak perlu pergi jauh2 sebab masjid ada dimana2 saja untuk mereka solat, paling banyak masjid dijumpai adalah dalam tong sampah. Begitu lah secara halus dan berhemahnya mereka menghina tempat suci orang islam. Itu yang bergambar masjid, kalau yang bergambar Kaabah, maka tidak perlu lagi orang islam mengeluarkan belanja banyak2 untuk buat haji atau buat umrah sebab Kaabah juga ada di merata2, paling banyak Kaabah dalam tong sampah lah.

Maka menteri2 yang beragama islam dalam kerajaan kena lah peka tetapi jangan lah buat2 pekak saja.